Moskou

Onze trip is begonnen! Afgelopen dinsdag ging om 3:15 de wekker. Rik zijn ouders zouden ons naar het vliegveld in Brussel brengen. Om 3:30 ging de deurbel en wij verwachtten Rik zijn ouders die aan de vroege kant waren. Maar nee hoor, het was Ivo die nog even gedag kwam zeggen. Ivo went alvast aan het ‘s nachts opstaan voor als zijn baby er straks is:). Super leuk Ivo! Uiteindelijk hebben Rik’s ouders ons naar Brussel gebracht en zijn we via Chisinau (Moldavië) naar Moskou gevlogen.

In Moskou was het bij aankomst 28 graden. Lekker warm voor ons eerste tripje met de backpacks op de rug en de kleine rugzak op de buik. Het vliegveld van Moskou (Domodedovo) ligt een stuk buiten de stad. Vanaf het vliegveld zijn we met buslijn 308 naar het eerste metro station (Domodedovskaya) gebracht. Opgepropt in een busje zonder airco en letterlijk omringt door backpacks was het behoorlijk zweten en waren we blij als het busje enige vaart maakte om zo een vleugje wind mee te pikken. Vanuit het Metro station tot het eind station Kropotkinskaya zijn we ongeveer 30 minuten onderweg geweest en hebben daarna nog een stukje moeten lopen. We kwamen bezweet maar voldaan bij ons hostel aan. Ons eerste aangezicht van Moskou was de cathedral of Christ the Savior, een mooie grote kerk met ui-vormige goude torentjes. Dat maakt het gezweet toch gedeeltelijk goed.

Onze kamer in het hostel is klein, er past precies een bed (twijfelaar) in en er hangt een spiegeltje, maar het bed slaapt lekker dus is het alles wat we nodig hebben. En in de gezamenlijke keuken hebben we nu al een paar keer gekookt en eten we ons ontbijt.

Op ons gemak hebben we de afgelopen paar dagen Moskou verkend, voornamelijk te voet en af en toe met de metro. Ons hostel ligt aan de rivier Moskva en als je die een kwartier af loopt kom je bij het centrum waar ook het Kremlin ligt. Het Kremlin is een groot ommuurd terrein met verschillende gebouwen. Je moet tickets kopen om naar binnen te mogen. De rij bij de ticketverkoop was gigantisch en we hebben besloten om dat over te slaan. De wachters bij de muren van het Kremlin zien er in eerste instantie streng en gevaarlijk uit, maar als je er iets langer rondloopt merk je al snel dat de sfeer eigenlijk heel relaxt is. Dat geldt eigenlijk voor heel Moskou (althans de buurten die wij bezocht hebben). Ook zijn de meeste Russen erg vriendelijk (waar ons beeld van Russen stiekem toch wat stugger en killer was). Het rode plein is redelijk groot en vol toeristen, maar de bekende Basiliuskathedraal met al zijn vrolijke kleuren is zeker de moeite waard. Ook hebben we het grote warenhuis rym (in het Nederlands GUM) bezocht, een winkelstraat met heel veel lichtjes (die ook overdag aan waren), het Bolshoi theater, het gezellige Arbat street en Gorky park. Af en toe was er een regenbui, maar eigenlijk was dat niet erg omdat hierdoor de temperatuur lekker afkoelde.

Vandaag kwamen we toevallig langs het Hard Rock café en hebben we het onszelf gegund om hier een lekkere hamburger te eten. Dat is toch wel een guilty pleasure van ons, als we in een stad een Hard Rock café tegenkomen, moeten we er even naar binnen. En aangezien we tot nu toe telkens boodschappen hadden gedaan voor ontbijt, lunch en diner (we nemen het budget-reizen serieus), was dit een waardige eerste keer uit eten op reis.

Bij avond is Moskou ook erg mooi, dan zijn de gebouwen mooi verlicht. Rik houdt van nachtfotografie en die kon bij het invallen van de schemering zijn lol niet op. Gelukkig vind Lisanne het meestal niet erg om wel eens een half uur hier en een half uur daar van een of ander uitzicht te genieten, zodat Rik daar zijn timelapses kan maken.

Morgenavond stappen we op de Trans-Siberië, of eigenlijk de Trans-Mongolië Express. De eerste etappe van 4 dagen en 4 nachten gaat naar Irkutsk, aan de andere kant van Rusland, vlakbij het Bailkalmeer waar we woensdagavond aankomen. Daarover later meer.

Moskou vonden we een mooie en schone stad met zijn rood en groene gebouwen, kapellen met ui-vormige torentjes en parken. Het doet aan als een Europese stad al spreken de mensen er geen tot slecht Engels. Wel zijn de mensen vriendelijk en kom je er met handen, voeten en plattegrondjes wel uit. Wat ons verder nog opvalt is dat we zeer weinig Nederlanders sprekende toeristen of andere Europeanen tegenkomen. Wellicht komt dit wel door de visum aanvraag die behoorlijk wat voeten in de aarde heeft. Drie a vier dagen Moskou is voor ons meer dan genoeg en we kijken er nu erg naar uit om andere delen van Rusland te ontdekken.

Kijk ook in de reis galerij voor de eerste foto’s!

Tot snel, R&L

Nog maar 1 week te gaan….

We zitten momenteel een week voor vertrek, 17 juli 2018 is de startdatum van onze wereldreis. Sinds onze laatste post is er veel gebeurd en om die reden is het hoog tijd voor een update.

Het eerste deel van de reis.
Vanaf begin april is met name Lisanne erg druk geweest met plannen en uitstippelen van de reis. Ons idee om te beginnen in Moskou, Rusland en vervolgens met de Trans-Siberië Express naar Mongolië en China te gaan is inmiddels grotendeels gepland. Dit is ook van belang voor de aanvraag van de visums.

De treintickets voor het eerste deel van de Trans-Siberië Express (van Moskou naar Irkutsk, aan het Baikalmeer) zijn binnen. De treintickets voor de doorreis naar Ulaanbatar (Mongolië) en naar Beijing (China) zijn ook aangekocht maar moeten lokaal opgehaald worden bij een agent/partner.

Ook de visa voor Rusland, Mongolië en China zijn gelukkig binnen. Over het algemeen vinden we het leuk om iets te regelen of uit te zoeken voor de reis. Je komt constant tot nieuwe inzichten waarmee je het reisplan bijstelt en concreter maakt.
Maar het regelen van deze drie visa vonden we toch minder leuk. Er komt een behoorlijke rompslomp bij kijken. Voor zowel Rusland als China moet je enorm veel papierwerk aanleveren. Denk bijvoorbeeld aan: je complete reisschema, een uitnodiging voor Rusland, verklaring van je zorgverzekering, werkgeversverklaring en nog een aantal documenten met vooral persoonlijke informatie. Al met al kostte dit best veel tijd en inspanning. Na het verzamelen van alle informatie en daadwerkelijk plannen van de reis hebben we onze paspoorten inclusief de stapel papierwerk verstuurd naar een bureau dat gespecialiseerd is in visum aanvragen (best spannend om je paspoort zomaar op de post te doen). Vervolgens heeft het visumkantoor de visa bij de ambassaden geregeld. Fijn dat de aanvraag zonder problemen is goedgekeurd en we de paspoorten inclusief visa weer terughebben!

Naast het aanvragen van de visa zijn we ook bezig geweest om hostels in Rusland en Mongolië te boeken. Daarnaast hebben we in Mongolië een negen daagse tour geboekt waarbij we de Gobi en Terelj nationale parken gaan bezoeken.

Na Mongolië reizen we met de Trans-Siberië Express door naar Beijing, het eindpunt van de treinreis. Het reisplan in China heeft Lisanne volledig zelf uitgestippeld en inmiddels zijn hier ook treinkaartjes voor besteld. De planning is om vanuit het Noorden af te reizen naar het zuiden. We moeten voor de rondreis in China nog een aantal zaken regelen, we hopen dit komende week te doen, of anders tijdens de reis.

Naast de reis zelf is ook een reisverzekering afgesloten waarbij je 365 dagen aaneengesloten mag reizen. Zo ben je toch enigszins beschermd tegen eventueel onheil. Ook zijn er nog zaken geregeld als inentingen en andere klein maar niet te vergeten belangrijke punten.

In principe hebben we nu alles geregeld om te kunnen vertrekken!

De laatste werkdag… en de laatste puntjes.
Donderdag 28 juni was mijn (Rik) laatste werkdag bij het Servicecentrum MER waar ik inmiddels alweer bijna 4 jaar heb gewerkt op basis van detachering. Daarnaast heb ik afgelopen week op een bijeenkomst van mijn werkgever Qindro ook mijn directe collega’s nog kunnen zien en afscheid kunnen nemen. Het is vreemd om uit de drukke wereld van de ICT te stappen. Met name de gedachte om een langdurige periode niet te werken en anders te gaan leven maakt wel indruk. Ik hoop me dit jaar meer te kunnen gaan focussen op fotografie en filmen, en daarmee de mooie momenten tijdens de reis te kunnen vastleggen.

Ook ik (Lisanne) heb afgelopen vrijdag mijn laatste werkdag gemaakt. Het was wel even gek om afscheid te nemen van de collega’s en het werk waar ik toch ruim 5 jaar met plezier heb doorgebracht.
Komende week hebben we beide vrij om het huis op te ruimen, de laatste kleine dingetjes te regelen, nog wat af te spreken met familie en vrienden, en de tassen te gaan pakken! In mijn hoofd heb ik de backpacks al lang gepakt, maar ik ben benieuwd of alles wat we mee willen nemen er in de praktijk ook in gaat passen en of de tas niet te zwaar wordt. Anders wordt het toch een broek en een shirt minder meenemen. Wat we missen kunnen we tijdens de reis eventueel altijd nog bij kopen.

Onze volgende post staat hopelijk vol met reisverhalen.

Backpack uitrusting

Eenmaal besloten om een wereldreis te gaan maken ga je ook nadenken over alle spullen die je wilt meenemen. Al snel wordt duidelijk dat je een fatsoenlijke basis uitrusting nodig hebt om comfortabel en flexibel te kunnen reizen.
De echte basis die je nodig hebt is een backpack waarin voldoende ruimte beschikbaar is om je kleding, schoenen en andere accessoires mee te nemen. Daarnaast willen we nog een kleine rugzak/backpack meenemen die je op je borst kunt dragen. Dit voor dagtripjes en als cameratas.

Een aantal jaar geleden hebben we al een backpack aangeschaft van Alpine Lowe. Hiervoor zijn we bij een specialist geweest die ons wegwijs heeft gemaakt in de wereld van backpacks. Iedere backpack heeft een andere pasvorm, lendesteunen, inhoud (liters) en tasindeling. Een van de belangrijkste punten is de pasvorm. Zit een backpack direct lekker op je rug of mis je toch iets. Test dit altijd met gewicht in de backpack voor een realistisch beeld. Qua afstellingen zijn nagenoeg alle backpacks op maat in te stellen waardoor de pasvorm goed zou moeten zijn. Zorg ervoor bij het passen dat het gewicht van de tas voornamelijk leunt op de heupen. Hiervoor is het belangrijk dat je de zwaarste spullen in het midden van je backpack opbergt en de lichtere spullen onder of boven in de backpack opbergt. Wat wij tevens belangrijk vinden is dat de compartimenten van de backpack vanuit meerdere punten te bereiken zijn. Zo hoef je niet je hele backpack leeg te halen om die onderbroek die op de bodem ligt te pakken.

Uiteindelijk hebben wij gekozen voor een tweede backpack van Alpine Lowe. Hieronder vind je enige foto’s van beide backpacks:

Backpack 1: Alpine Lowe Manaslu 65+10

                 

Backpack 2: Alpine Lowe Cerro Torre 65+85

Tijdens het speuren naar backpack verhalen zie je vele tips en tricks met betrekking tot de uitrusting/accessoires die bijdragen aan een comfortabele reis. De volgende accessoires denken wij nodig te hebben tijdens onze reis. Hiervoor geldt ook, als we iets missen kunnen we nog altijd onderweg iets kopen.

Multifunctioneel Zakmes, Zaklamp, Powerbank, Mes vork en lepel.


Daarnaast zullen we ook nog twee mokken meenemen waaruit we soep, drinken of een maaltijd zoals noodles kunnen nuttigen.

Ook nemen we een slaapzak, microvezel handdoek en opbergzakken mee. De slaapzak kan altijd van pas komen als er geen of vuil beddengoed beschikbaar is in het hostel, evenals de handdoek. Tevens is de slaapzak zo dun dat deze ook goed kan worden gebruikt tegen muggen die op de loer liggen. De opbergzakken moeten het indelen van de backpack makkelijk maken. Door je kledingstukken te verdelen in meerdere opberzakken hou je alles overzichtelijk en hoef je niet steeds te graaien in je backpack om iets te vinden.

Omdat we tijdens onze reis veel zullen wandelen is het ook belangrijk om goed schoeisel te hebben. Inmiddels maken we al een aantal jaar gebruik van berg/wandelschoenen tijdens onze vakanties en deze zullen dan ook niet ontbreken op onze wereldreis. Daarnaast is het ook goed om stevige wandelsokken mee te nemen die extra steun geven tijdens het wandelen.

 

Voorbereidingen, waar begin je?

Waar begin je nu met het plannen van een wereldreis, er zijn zo veel mogelijkheden! En sinds we besloten hebben om dit te gaan doen, krijgen we zoveel nieuwe ideeën! Er spookt van alles door je hoofd, je droomt over een route, maakt je druk om de reactie van je werkgever, vraagt je af wat er met het huis moet gebeuren, verkopen of verhuren? Veel om over na te denken. Omdat we ergens moeten beginnen hebben we alles op papier gezet en een financieel overzicht opgemaakt. Wat kun je en nog belangrijker wat kun je niet. Wat moet je regelen en waar moet je rekening mee houden. Nadat je inzicht hebt gekregen in je situatie begint het leuke gedeelte, het plannen van de reis.

Op dit moment is het plan om te starten in Moskou, Rusland, om vervolgens met de Trans-Siberië Express te vertrekken richting Mongolië en China. Hierna staan Azië, Australië, Nieuw-Zeeland, Argentinië, Chili (Patagonië) en wellicht nog Afrika op onze wensenlijst. Wanneer we terugrekenen naar het aantal maanden (12 tot 18) dat we ongeveer op reis willen gaan en het aantal landen tellen dat we willen bezoeken lijkt dit een erg druk schema. Daarom is voor nu het plan om de eerste drie landen te plannen aangezien de visa vereisten voor deze landen redelijk strict zijn. Daarna zien we wel waar de reis ons naartoe brengt...

De voorbereidingen zijn in volle gang. Familie, vrienden en onze werkgevers zijn inmiddels volledig op de hoogte van onze plannen en de voorbereidingen zijn zo ver dat we een plan kunnen gaan maken om te vertrekken. De verwachting is dat we binnen nu en drie weken een definitieve datum kunnen bepalen en de eerste tickets kunnen boeken. Ook mogen we ons gelukkig prijzen dat we op zeer korte termijn al een leuk  koppel hebben gevonden dat op ons huis wil passen tijdens onze reis. Onze voorkeur ging uit naar een persoon of koppel waar we zelf een goede band mee hebben, of kennen via vrienden of familie. Een wildvreemde in je huis geeft toch een ander gevoel en je wilt ook dat er zorgvuldig met je spullen wordt omgegaan. Doordat we op deze manier mensen hebben gevonden is het voor ons niet nodig geweest om een externe partij in te schakelen.

Er zijn nog een hoop zaken die geregeld moeten worden. Dit lees je in onze volgende post!

Scroll naar boven

This content is protected