Irkutsk – Lisvyanka (Baikalmeer)

Na de lange treinreis van 4 dagen is het fijn om in Irkutsk weer in een lekker bed te kunnen slapen, internet te hebben, kleren te kunnen wassen, en bovenal is het fijn om lekker te kunnen douchen! We hadden een fijn hostel met gelukkig hele fijne douches. Ook hielp de medewerkster aan de balie, die erg goed Engels praatte, ons fijn, want we hadden de treinkaartjes voor het traject Irkutsk – Ulaanbaatar (Mongolië) nog niet en blijkbaar hadden we die bij aankomst op het station van Irkutsk op moeten halen. Dat stond niet duidelijk in onze papieren vermeld dus dat was even mis gegaan. Gelukkig met dank aan de hostel medewerkster hebben ze de treinkaartjes bij het hostel bezorgd en kunnen we naar Mongolië reizen.

Maar eerst hadden we nog 2 dagen aan het Baikalmeer. Het Baikalmeer is met een maximale diepte van 1642 meter het diepste meer en ook het grootste zoetwaterreservoir ter wereld. Het is 640 km lang, maximaal 80 km breed en is qua oppervlakte ongeveer even groot als België. In de winter kan het helemaal bevriezen. Tot zover de feitjes.

De volgende dag zouden we overnachten in het dorpje Listvyanka, op 60 km van Irkutsk gelegen aan het Baikalmeer. Onze backpacks konden we in het hostel in Irkutsk laten staan want daar zouden we de nacht erna weer verblijven. Lekker licht bepakt met onze kleine rugzakjes hebben we na wat navraag bij verschillende buschauffeurs het busje naar Listvyanka gevonden en een uur later stonden we aan het meer. Bij het uitstappen van de bus is het de gewoonte om de buschauffeur te betalen en zodoende deden we dit ook. We dachten dat we p.p. ongeveer 140 roebel (2 euro) moesten betalen en gaven dan ook tot 2x aan bij de chauffeur dat we met twee personen waren. Maar de chauffeur begreep ons misschien niet en uiteindelijk hebben we maar voor 1 persoon hoeven afrekenen. Lekker goedkoop ritje.

Het was een bewolkte dag met af en toe een regenbui. Al die wolken en mist gaven het meer iets heel mysterieus. Het water van het meer is enorm helder en lekker fris. En ook de lucht was hier heel lekker fris! Dat was een fijne afwisseling na de grote steden-lucht van Moskou en Irkutsk en de lucht van medepassagiers in de trein.

We checkten in bij ons hostel (heel eenvoudig maar wel met een balkon met mooi uitzicht op het meer) en zijn de kade afgelopen om het dorpje te verkennen. Er waren veel kleine marktjes waar ze vis aan het roken waren, een delicatesse uit het Baikalmeer dat in grote aantallen op straat en op de marktjes wordt aangeboden. We hebben lekker rond gestruind, op een markt geschuild voor een regenbui en boodschappen gedaan voor het avondeten en ontbijt. ‘s Avonds hebben we een lekker biertje (de eerste deze reis) op ons balkon gedronken.

De volgende ochtend waren we vroeg wakker en wilden we de kabelbaan (‘s winters doet deze dienst als skilift) opzoeken die leidt naar een uitzichtpunt over het meer. Vandaag was het heerlijk weer, lekker zonnig en we hadden er zin in. De skilift was echter nog niet zo makkelijk te vinden. We zouden eerst naar het geologisch museum moeten lopen op het einde van de straat. Dit was verder dan gedacht en we hebben ons meermaals bedacht of we wel goed zaten en of we niet zouden omkeren. Uiteindelijk lag daar dan toch het museum en bij navraag aan de kassa werd ons verteld dat we ‘gewoon de straat achter het museum moesten aflopen’. Dat gaat slechts goed totdat je op een T-splitsing komt waar geen borden of andere aanwijzingen staan. We waren vroeg op pad en hadden nog geen andere toeristen gezien, totdat een bus Chinezen ons inhaalde (bussen Chinezen kom je ook overal tegen), toen wisten we dat we goed zaten. Het was heerlijk om na een stuk bergop lopen de kabelbaan te kunnen nemen, en het uitzicht bovenop de berg was prachtig! We hebben hier samen met onze Chinese vrienden even zitten genieten en zijn toen het stuk weer naar beneden gelopen.

Rond de middag hebben we de bus terug naar Irkutsk gepakt en hebben we daar, op advies van een Duitse jongen die in België studeerde, vloeiend Vlaams praatte en die we in de bus tegen kwamen, nog een flinke wandeling door bepaalde leuke delen van de stad gemaakt en daar wat gegeten. De rest van de dag hebben we lekker uitgerust en foto’s bewerkt/uitgezocht in ons hostel. Zo nu en dan is het fijn om even te niksen.

Er is tevens een timelapse video van het Kremlin in Moskou toegevoegd op de website.